Nal orini

Children's Day (Nal orini) merupakan hari cuti kebangsaan Korea Selatan dirayakan pada setiap 5 Mei. Ia diasaskan oleh penulis anak-anak: Korea Pang Chong-hwan pada tahun 1923 sebagai cara untuk menanamkan pada diri anak-anak rasa kemandirian dan kebanggaan nasionalima negara dalam diri mereka. Hari Anak menyoroti martabat anak-anak dan keperluannya akan kasih sayang, cinta, dan rasa hormat. Ia juga merupakan hari untuk menghormati orang dewasa yang telah memberikan sumbangan dalam membesarkan kehidupan anak-anak.

Children's Day walaupun ditubuhkan pada 1923, ia telah dirayakan oleh orang Korea lebih daripada lima ratus tahun yang lalu.

Anak-anak dari segala usia dirayakan selama Hari Anak-anak dan seluruh masyarakat terlibat dalam pesta itu. Banyak bandar dan kegiatan parade awam dan muzium, kebun binatang, taman hiburan, dan bioskop menawarkan tiket masuk percuma untuk anak-anak. Permainan tradisional, seperti yut dimainkan. Hadiah diberikan kepada anak-anak dari orangtua mereka dan dari kedai-kedai bagi setiap kunjungan anak-anak selama Hari Anak.

References:
  • Knowlton, M., Sachner, M., & Tolan, S. (1987). Children of the World: South Korea. Milwaukee: Gareth Stevens

  • Johnston, R. (1971). Getting to Know the Two Koreas. New Your, NY: Coward, McCann, & Geoghegan, Inc.

  • Sang-su, C. (1983). Annual Customs of Korea. Seoul, Korea: Seomun-dang Publishing Company.

  • Suyenaga, R. (1992). Multicultural Celebrations: Korean Children's Day. Ohio: Modern Curriculum Press.

Comments

Popular posts from this blog

Travelog: HLP/JPA Road to Thesis Submission Siri I: Nota Serah Tesis

upah format tesis / disertasi / jurnal dengan Microsoft Word

Visa ke Russia lagi... (dari Malaysia ke Russia with apa-apa jaaa)