04 HLP/JPA-PhD: The Journey - Document Preparation UKM

Application Online UKM: 14 Disember 2013

ihik. punyele tak sabo... suppose ku apply next sem... tapi disebabkan hishhhhh lambatnyaaaa lagik.. and sementara tengah tak berapa nak busy.. ku pon mengupload segala mak nenek dokumen yang UKM mintak untuk tujuan memohon pengajian... hihiii.. apply here: http://guest.ukm.my

ekceli tak ingat sangat apa dokumen yang UKM mintak masa apply ni... almaklumlah dah lama kan... Disember 2013 tuuu... and ku uploadkan semua dokumen ni bukan sekaliharung... amek masa dekat 2 to 3 hari gak la... yang ku ingat sangat... dia mintak:
  1. proposal penyelidikan;
  2. sijil dan transkrip dolu dolu; 
  3. yang ku rasa agak penting is, surat pemakluman dari JPA bahawa kita akan ditaja oleh mereka... haa  gituuu...; and
  4. ofkos.. yuran RM30... eheheeee
Result admission to UKM: 8 Januari 2014
Mohon penangguhan: 29 Januari 2014: amek borang kat sini
Kelulusan permohonan menangguh pengajian: 20 Februari 2014


Tarikh daftar siswazah: 28 Oktober 2014
Pada tarikh ni... ku dah prepare segala mak nenek dokumen yang UKM suruh bawak pada hari pendaftaran... banyak jugakkk... dont worry... korang pon akan dapat jugak list semua dokumen yang diperlukan masa pendaftaran ni, bila permohonan korang berjaya
  1. Surat tawaran and surat penangguhan (sekiranya berkaitan)
  2. Borang akaun pelajar
  3. Medical form
  4. Akujanji
  5. Undertaking letter
  6. Surat serah hak
  7. Perjanjian kerahsiaan
And... ada jugak dokumen yang kena submit tapi UKM tak suruh bawak pong... kecik ati aku... ingat nak tempek borang dengan senarai dokumen yang perlu... tapi hilang la pulak... kekekeee.. anyway, ni aku listkan untuk korang eaaaa:-
  1. Sijil dan transkrip
  2. Gambo 2 keping
eheheeee... tu je... tapi sijil and transkrip tu banyak ler untuk aku... almaklumlah budak ada diploma.. kekekee...

ni dia nota yg pusat siswazah kasi on d' day of registration



Tarikh rasmi CBBP: 8 September 2014
CBBP: Cuti Belajau Bergaji Penuh... winkkkkkk

So, finally... i am free from all office works... alhamdulillah... lega rasanya...
but, ofkos.. before gone for good... ku dah kemas meja... takde la clear semua, barang aku banyak ooooo... ku clear kan mana yg mampu je la...

then, last but not least ku siapkan dokumen serah tugas, which kat dalam tu contained:
  1. kerja-kerja yang tertangguh, alaaaa satu je pon. tu pon international woksop guna duit PUI Japan... hal berkaitan penyediaan agenda and discussion dengan expert IAEA aku dah settelkan, tinggal nak oder makan minum and menjemput peserta jer... itupon melibatkan peserta dalaman.. soooo perkara entengggg maaaaaa....
  2. aset terkini aku, hak macam laptop tuuu aku pulangkan dah ke IT... meanwhile HPC hebak cap SUN aku serahkan kat Yati... bagi dia guna, lagipon sejak dia balik dari Masterji KINGS, dia tak ada PC langsung.... kesiannn... infact kosi meja aku pon dia le yang guna sekarang...
  3. 'fail meja' aku yang maha hebak.... hahahaaa... hamek kau... semua ada... segala flowchart yang aku create sendiri dengan daya pemikiran berinovatif aku niiii pon ada... rasanya, flowchart aku paling lengkap kot antara pegawai penyelidik kat opis tu... hohohooooo... ya allah ya rabbb.... perasannyaaa... kerek nyaaaa.... bawak mengucap okey....
ok.. semua senarai dalam dokumen nota serah tugas kat atas tu... memang dah ada templatenye... borang nye pon bole dapat kat localweb...so, aku just isi... bagi kemas and finally, aku bindkan dia... aku handover ke pengurus masa last day aku kat opis sebelum aku pi perabihkan cuti rehat aku... memang purposely serah dalam meeting depan staff lain... mana tau kan... kang dia balachi kan aku, kata, aku tinggalkan keje cenggitu je... hohohooooo.. noway hoseyyyy... be prepared naaaa

and also... as a researcher... kitorang kan ada Log Book... kekekeee... daily Log Book... ala-ala daily dairy... tapi UP sket la dari diary tuuuuu... aku serahkan jugak sekaliharung dengan nota serah tugas... haaaaaa hamekkkkkkkkkk... jangan ekau mintak-mintak lagik...

tapikannnnn... ada keburukan apply awal neh... ku punye kad matriks tulih kemasukan Sem II 2013/14... huhuuuuu.. it is suppose to be Sem I 2014/15.... huwaaaaaaaaaa

Comments

Popular posts from this blog

Travelog: HLP/JPA Road to Thesis Submission Siri I: Nota Serah Tesis

upah format tesis / disertasi / jurnal dengan Microsoft Word

Visa ke Russia lagi... (dari Malaysia ke Russia with apa-apa jaaa)