root canal treatment

ha tu diaaa... tak bule tahan dah... sampai masa, kesakitan itu perlu di setopkan... jadik... dengan confident, ku pong menghala ke Klinik Pergigian Impian, terletak kat BBB Seksyen 3... ala, betoi-betoi belakang petronas kat traffic light tuh. kalo tak tau gak... kat area Klinik Kesihatan Bandar Baru Bangi tuh... seksyen 3 la tuh... nak tengok suasana aman damai kat klinik ni, hangpa bule tengok kat sini. tapi hak tempat ruang rehat tengok tv dah laen sket. almaklumlah, dah 3 tahun lepas punye N-tri. and the dentist has her own blog disini.

RCT ni untuk gigi Lower Left 2nd Bicuspid (but, gambo bawah ni bukan tatarajah mulot I ok)



Khamis: 08/09/2011: first visit = RM30: 10 minit ja (antibiotik & painkiller) --> first visit... Dr check aja... although tak sakit, but Dr kasi antibiotik and also pain killer. Dr kata, Puan dah lama sangat tak konyah guna gigi bahagian kiri ni, jadik saliva takde... bila saliva takde... tampalan kat gigi2 yang bertampal meretak, mengering la tuh... ha tuh dia.. tak pasal-pasal kena tampal balek... eikkk buang wet aku jaaa... tapi aku takde la wat tampal ganti pon, sebab tampalan masih elok lagi, cuma dah mula kering... so korang yang sakit gigi tuh, pi la wat rawatan... tak sakit pon. ok sambong balek cite first visit aku tadi: lepas bagi nasehat suruh aku gunakan jugak bahagian yang sakit dengan memujuk aku makan pain killer, Dr teruih kasi aku appointment date untuk wat RCT neh... seminggu ja... tak po aaaa.. cukop la untuk menambahkan semangat membaikkan gigi sendirik... ngeeeee.

Khamis: 15/09/2011 = first appointment = RM400: 30 minit (satu akar = 1 ratus) --> tiba detik dan saat nya.. kalo ikot chronical.. dia bius, 2 tempat: gusi dalam and luo... then acara mengorek tampalan sedia ada di lakukan... ngeeeenggggg ngenngggg ngiiiiiiii ennggg ennnggg... mcam-macam bunyik la. peh tuh aktiviti mengeluarkan akar pon bermula. aku tak tau le cammana dia wat.. tapi yang pasti dia wat ala-ala pusing screw. dah habeh pusing, dia cabut... zas... ngahahaaa.. no worry: tak sakit. oleh kerana gigi yang aku wat RCT ni gigi geraham beso.. so, ada 4 akar... jadk, 4 kali le kejadian menyekru dan mencabut skrew dijalankan... siap cabut akar, Dr tampal gigi aku dengan temporary tampalan. peh tuh set date for second appointment.

Jumaat: 22/09/2011 = Second appointment = RM80: 30 minit gaks (tampal kekal) --> dok jek kat kosi, Dr kata I tak bius ye, I nak check, gigi dah betul-betul mati or tidak... gulppp.. emmm ok. perghhh terngeri kejap. anyway... seme lancar... cara dia check, lebih kurang sama masa dia nak cabot akar... skrew skrew skrew then cabot.. ntah hape le yang dia wat.. aku tak tau (coz aku pejam mata... ngeri). bila aktiviti mengecheck gigi dah mati settle, Dr start masukkan ntah apa ntah kat ruang akar aku tuh, ala2 cam getah halus jer, hak ni aku nampak :D, sebab bukak mata kejap. then baru wat tampal kekal... alhamdulillah... yezzaaaaa.. selamat


so, total everything in term of cost for RCT kat klinik ni: RM510
mahal..???

Comments

  1. ayoyoooooo
    seriau wehh...cam terbayang2 je acara 'pusing screw' tu..

    ReplyDelete
  2. mek... no no no pain.. null
    pi la wat mek... besh mek... kalo idak dulu, setiap minit berdenyut nyut nyut...

    ReplyDelete
  3. ayoyo...gigi punya pasal.....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Travelog: HLP/JPA Road to Thesis Submission Siri I: Nota Serah Tesis

upah format tesis / disertasi / jurnal dengan Microsoft Word

Visa ke Russia lagi... (dari Malaysia ke Russia with apa-apa jaaa)